Bespreking testament in bijzijn van partner?

  • welles

    Mark (notaris.startpagina.nl) Schreef:

    ——————————————————-

    > Welles,

    >

    > Er komen bij mij bijna dagelijks klachten binnen

    > over je gedrag op het prikbord.

    > Hou daar svp rekening mee.

    >

    Ik benoem de misstanden in het notariaat.Wat is daar mis mee?

    Oh, een goudmijntje (1x praten,1x schrijven,2x afdrukken, 2x rekenen) m.b.t. 2 gelijkluidende testamenten is verloren gegaan en dus regent het klachten.

    Overigens, mijn bijdragen conformeren zich volledig aan de huisregels van dit prikbord dus de klagers hebt totaal geen recht van spreken. Mijn bijdragen worden onderbouwd met argumenten die ik haal uit de wet, wetsgeschiedenis, jurisprudentie en literatuur. Ik sta open voor discussie en nodig de klagers uit om die aan te gaan en mij op die wijze de mond te snoeren i.p.v. op een achterbakse manier de forumbeheerder voor hun karretje te spannen.

    Welles

  • poppe

    Ander puntje;

    Je kan er genoeglijk van uit gaan dat mensen die in het notariaat werken, hun testament of hypotheek regelen op het kantoor waar ze werken. Ja, ik ben ook schuldig, scheelde toch een leuk bedrag.

    Maar in mijn geval, waar we met 4/5 man op kantoor zaten, was mijn werkgever ook een vriend geworden, waar je tot op zekere hoogte ook je prive mee deelde.

    Zou je dan eigenlijk ook naar een ander kantoor moeten gaan omdat de onpartijdigheid van de notaris weg zou kunnen zijn?

  • Joke

    Poppe, ik heb ook in werkgeversrelaties verkeerd in vroeger tijden, maar zou t nooit in mijn hoofd hebben gehaald mijn testament met mijn werkgever te delen (zelfs niet als ik in het notariaat zou hebben gewerkt, ik vind een testament gewoon te prive) Misschien is dit heel persoonlijk, maar ik zou zeggen, niet doen.

  • welles

    poppe Schreef:

    ——————————————————-

    > Ander puntje;

    > Je kan er genoeglijk van uit gaan dat mensen die

    > in het notariaat werken, hun testament of

    > hypotheek regelen op het kantoor waar ze werken.

    > Ja, ik ben ook schuldig, scheelde toch een leuk

    > bedrag.

    > Maar in mijn geval, waar we met 4/5 man op kantoor

    > zaten, was mijn werkgever ook een vriend geworden,

    > waar je tot op zekere hoogte ook je prive mee

    > deelde.

    >

    > Zou je dan eigenlijk ook naar een ander kantoor

    > moeten gaan omdat de onpartijdigheid van de

    > notaris weg zou kunnen zijn?

    Stel je legateert een aanzienlijk bedrag aan neef Jan. Jouw vriend de notaris schrijft dit op maar na jouw overlijden blijkt er nog een neef Jan te zijn. De aanduiding neef Jan blijkt dus onvoldoende specifiek te zijn. Door jouw persoonlijke relatie met de notaris is deze echter niet objectief, temeer omdat hij degene is die het testament heeft opgesteld .De andere Jan, die ooit in een ver verleden je auto eens heeft gerepareerd, beweert dat hij de echte Jan is en dat de uitleg van de notaris gekleurd is door de persoonlijke relatie.Hoe dit afloopt is aan de rechter maar het levert onvermoed een hoop problemen op waar noch de testateur, noch de notaris, noch de beide Jannen bij gebaat zijn. Net als bij twee gelijkluidende testamenten kan dat financieel voordeel dus een heel vervelend staartje krijgen.

    Welles