Bespreking testament in bijzijn van partner?

  • Joke

    Ik geef toe, ik overdrijf, maar t gebeurt wel.

  • Martijn

    Joke Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik geef toe, ik overdrijf, maar t gebeurt wel.

    ik heb het in al die jaren één keer meegemaakt

  • Joke

    Ja weet ik, de meeste notarissen maken het een keer mee in hun praktijk, maar op zich is dat al een heel hoog aantal. Je hebt natuurlijk wel kans dat als echtelieden echt apart bij een notaris naar binnen zouden moeten er wel verrassend andere testamentswensen naar boven kunnen komen.

  • Martijn

    Joke Schreef:

    ——————————————————-

    > Ja weet ik, de meeste notarissen maken het een keer mee in hun praktijk, maar op zich is dat al een heel hoog aantal. Je hebt natuurlijk wel kans

    > dat als echtelieden echt apart bij een notaris naar binnen zouden moeten er wel verrassend andere testamentswensen naar boven kunnen komen.

    één keer in een notarieel leven van iemand vind ik niet vaak hoor

    wat meer maar ook niet echt vaak voorkomt zijn vergeten testamenten. zo blijkt bijv. een ex van 30 jaar geleden alsnog erfgenaam te zijn

    met enige regelmaat komt voor de situatie dat een client denkt dat door het “nieuwe erfrecht” het testament automatisch was vervallen, nou niet dus

  • Joke

    Ja, en die van die ex-echtelieden is nog schrijnender, vaak zijn de begunstigingen van bv de levensverzekering ook nooit gewijzigd. Ik heb er zelfs ooit meegemaakt die na 10 jaar de hypotheek en de woning nog op beider namen had staan, terwijl het convenant toch echt anders uitwees…

  • Martijn

    Joke Schreef:

    ——————————————————-

    > Ja, en die van die ex-echtelieden is nog schrijnender, vaak zijn de begunstigingen van bv de levensverzekering ook nooit gewijzigd. Ik heb

    > er zelfs ooit meegemaakt die na 10 jaar de hypotheek en de woning nog op beider namen had staan, terwijl het convenant toch echt anders uitwees…

    een convenant is niet meer en niet minder dan een verzameling afspraken

    als je die niet uitvoert dan kun je (jaren) later voor onverwachte verrassingen komen te staan

  • Joke

    Dat snap ik, maar wat ik bedoel te zeggen dat dat vaak of niet wordt uitgelegd of niet doordringt bij mensen…

    ze luisteren wel, maar ze begrijpen het niet…of ze begrijpen het wel maar ze leven op dat moment (van scheiding) in een soort roes

  • Martijn

    Joke Schreef:

    ——————————————————-

    > Dat snap ik, maar wat ik bedoel te zeggen dat dat vaak of niet wordt uitgelegd of niet doordringt bij mensen…

    > ze luisteren wel, maar ze begrijpen het niet…of ze begrijpen het wel maar ze leven op dat moment (van scheiding) in een soort roes

    uitzonderingen daargelaten zijn het de dames en heren advocaten die de convenanten opstellen en uit( horen te )leggen

  • welles

    Martijn Schreef:

    ——————————————————-

    > Joke Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > Dat snap ik, maar wat ik bedoel te zeggen dat

    > dat vaak of niet wordt uitgelegd of niet

    > doordringt bij mensen…

    > > ze luisteren wel, maar ze begrijpen het

    > niet…of ze begrijpen het wel maar ze leven op

    > dat moment (van scheiding) in een soort roes

    >

    > uitzonderingen daargelaten zijn het de dames en

    > heren advocaten die de convenanten opstellen en

    > uit( horen te )leggen

    Het ziet er naar uit dat notarissen ook een verantwoordelijkheid bij scheidingszaken gaan krijgen

    zie ikregeer en status wetsvoorstel inzake echtscheidingsnotarissen.

    Welles

  • Mark (notaris.startpagina.nl)

    Welles,

    Er komen bij mij bijna dagelijks klachten binnen over je gedrag op het prikbord.

    Hou daar svp rekening mee.

    groet, Mark