trouwen maar niet samenwonen

  • Wilma

    Goedemiddag,

    mijn vriendin en ik overwegen een geregistreerd partnerschap aan te gaan in 2018 maar ik kan de financiële gevolgen niet goed overzien.  Zij heeft een koopwoning. Ik een huurwoning. Wij blijven ieder in ons eigen huis wonen. Wat zijn de financiële veranderingen waar ik rekening mee moet houden? Krijg ik wel of geen huurtoeslag en/of zorgtoeslag? 

    Een andere vraag gaat over vruchtgebruik. Mocht mijn vriendin overlijden, dan zou ik in haar woning mogen wonen als zijnde het vruchtgebruik genieten. Mijn vraag is of dat financieel wel haalbaar is voor mij met een klein salaris? Wat zijn de kosten die voor mij zijn als ik inderdaad in haar huis zou gaan wonen na haar overlijden? (ik hoop van harte dat deze beker ons nog lang voorbij gaat maar ik wil de vraag toch stellen). Terwijl ik denk huurtoeslag te ontvangen als ik in mijn huurflat blijf wonen en dan wel net  rond kan komen.

    graag hoor ik van u.

    Hartelijk dank vast voor de moeite. 

    Arjanne

  • Femke

    Goedemiddag,

    Mijn man en ik zijn op huwelijksevoorwaarden getrouwd en ik en mijn kinderen wonen bij hem in.

    Het is zijn huis en dat staat ook duidelijk vermeld in onze voorwaarden.

    Nou willen wij door omstandigheden apart gaan wonen maar niet scheiden en wil ik op mijn naam een huis kopen.

    Nou is de vraag of het huis wat ik dan ga kopen in Box 3 valt?

    Als ik het goed lees op de belastingsite dan heb je 2 jr de tijd, om te bedenken wat je wil en dus allebei 2 jr. renteaftrek zou krijgen en na die 2 jr moet scheiden van tafel en bed of helemaal moet gaan scheiden, als je de rente aftrek beide wilt behouden. Klopt dit?

    Bij voorbaat dank voor een antwoord want ik kan het nergens duidelijk vinden

    Femke

  • Femke

    Goedemiddag,Mijn man en ik zijn op huwelijksevoorwaarden getrouwd en ik en mijn kinderen wonen bij hem in.Het is zijn huis en dat staat ook duidelijk vermeld in onze voorwaarden.Nou willen wij door omstandigheden apart gaan wonen maar niet scheiden en wil ik op mijn naam een huis kopen.Nou is de vraag of het huis wat ik dan ga kopen in Box 3 valt?Als ik het goed lees op de belastingsite dan heb je 2 jr de tijd, om te bedenken wat je wil en dus allebei 2 jr. renteaftrek zou krijgen en na die 2 jr moet scheiden van tafel en bed of helemaal moet gaan scheiden, als je de rente aftrek beide wilt behouden. Klopt dit?Bij voorbaat dank voor een antwoord want ik kan het nergens duidelijk vindenFemke

  • Maruta

    Anonymous

    Hoi,

    Mijn vriend en ik gaan a.s. jaar trouwen. Wij houden erg veel van elkaar, maar ook van ons eigen plekje, met onze eigen spullen.

    Wij hebben beide een eigen koop huis. Inc. een behoorlijke overwaarde op het huis.

    Ik voed alleen mijn dochter op, en krijg van de overheid wat toeslagen zoals een ouder toeslag en kinderopvangtoeslag.

    Mijn partner en ik kiezen voor trouwen op huwelijkse voorwaarden.

    Nu is mijn vraag. Wat doet dit huwelijk fiscaal voor ons. Raak ik bijvoorbeeld mijn toeslagen kwijt puur omdat ik ga trouwen.

    en hoe zit het met de aangiften, doen wij dat gezamelijk of apart

    Fiscale inkomen geeft aan wat je verdiensten zijn en alles wat je anders dat verdiensten had heeft ontvangen. En deze houdt in werkgever, aow, ondernemer, kortingen al gedaan en kortingen die je moet nog krijgen en etc. Het is veel want als je ook een bedrag betaalt aan stichtingen als hulp maandelijks kom ook te merken in je fiscale inkomen. Het is een calculatie naar je ontvangensten dat je hebt al genoten en ook niet genoten. Het is een last dat je uitgeeft en krijgt. En wordt belast met premie, percentage, etc. 

    aan de hand hiervan wordt het aangezien aan hoeveel heb je meer betaalt dat de oorspronkelijk premie en percentage dat de belasting volgens de wet toepast in hun  beleid. De wettelijke regels moet je ook nakijken want deze houdt in dat je toch soms recht hebt. Omdat hun gaan vanuit alleen uit beleid van hun afdeling en kijken niet verder na. Daardoor moet je ook even kijken naar de rechten dat je hebt dat de wet voorgeschreven heeft. Want volgens de belastingdienst beleid wordt het aangezien aan je bedrag van inkomen in een samenstelling. Maar de wet hoe heb je, je samenlevingscontract opgebouwd verteld meer over je rechten. 

    Ik hoop u te hebben verholpen.

    Rutais.

  • Anita

    Ik ben weduwe en mijn vriend is weduwnaar.Ik heb een naw uitkering.Heb na een jaar na het overlijden van echtgenoot zonder woning omdat ik de huur niet meer kon betalen en een goedkopere huurwoning werd ik niet mee geholpen je staat dan gewoon op straat.Woon nu tijdelijk op chalet park al tweeenhalf jaar.Heb bij vriendin postadres.Mijn vriend gaat volgend jaar met vervroegd pensioen met 63 jaar ivm versleten werkt in de bouw.Hij heeft eigen huis die verkocht gaat worden ivm hoge hypotheek blijft wel overwaarde over en daarvoor wil hij juis kopen net over de grens in duitsland een twweefamilie huis.Waar we apart in gaan wonen.Mijn vriend heeft ook een dochter van 22 woont net zelfstandig.Als mijn vriend wat gebeurt heb ik niets.Nou was het idee om dan te gaan trouwen maar apart te gaan wonen dat als mijn vriend wat overkomt ik in ieder geval nog een woning heb en partnerpensioen.Isdat mogelijk wel vrienden en getrouwd maar toch apart wonen en eigen financien zodat wij elkaar wel kunnen helpen.

  • wilbert

    Ik heb de reactis gelezen over trouwen en niet samen wonen. Het lijkt niet echt aantrekkelijk.

    Mijn vriendin en ik willen het ook doen.Klopt de conclusie dat 1 van onze twee koopwoningen niet meer in aanmerking komt voor fiscale aftrek? En komt die  woning in box 3 terecht. Moet je er dan vermogensbelasting over betalen?

    Zijn er nog andere fiscale consequenties?

  • Erik

    Mijn vriendin en ik schelen ruim 25 jaar in leeftijd en hebben al jaren een hele fijne LAT relatie. Ik wil haar graag iets zekerheid bieden, mocht mij iet overkomen. Ik heb een koophuis, zij een huurhuis. We willen niet gaan samenwonen en een geregistreerd partnerschap aan gaan waarbij ieder zijn eigen bezittingen blijft houden.

    We zijn ook beide in loondienst. We leven nu geheel zelfstandig, ieder zijn eigen leven, en alleen in het weekend zijn we (meestal) bij elkaar.

    Wat zou dit voor consequenties kunnen hebben met loonbelasting of hypotheek aftrek? Zijn er eventuele andere zaken die anders zouden gaan?

  • Chahrazad

    Hallo,

    Mijn vriend en ik willen trouwen in september. Hij heeft een eigen sociale huur woning en ik ook. Wij willen niet samen wonen.

    Is dit mogelijk?

  • Sander

    Mijn vrouw en ik gaan gescheiden wonen. We blijven getrouwd maar wonen binnenkort gescheiden. Mijn vrouw blijft in het oude huis wonen en ingeschreven staan. We hebben samen een andere huis gekocht waar ik ga wonen en sta ingeschreven. Welk huis valt nu in box 1 en welk huis in box 3 en hoe ziet een hypotheek verstrekker dit tweede huis? Welke fiscale gevolgen heeft dit voor ons? Moet ik mezelf inschrijven in het nieuwe huis?

  • Jessica

    Mijn vriend en ik willen binnenkort gaan trouwen. We hebben beide een huurwoning. Kunnen we beide onze huurwoning behouden?