trouwen maar niet samenwonen

  • Jaap

    Hoe is de fiscale stituatie als ongehuwde partners nog wel partners zijn en niet (meer) samenwonen maar wel gezamelijk kinderen hebben.?

    Vriendelijk dan voor uw reactie.

  • Joke

    Wat is de eigenlike vraag?

    Iets specifieker graag.

  • schakel

    Als het gaat om fiscaal partnerschap ja of nee: in het programma komt de vraag: woonde u samen in 2011. Antwoord: nee.

    Conclusie: geen fiscaal partnerschap - ook al zijn er gezamenlijke kinderen

  • Michelle

    Met veel interesse heb ik de berichten op het forum gelezen, omdat ook mijn vriend en ik willen trouwen (mede vanwege zijn chronische ziekte, zodat de partner officieel partner is wanneer de situatie verslechtert), samenwonen hebben we geprobeerd, maar dat lukt niet. (kinderen zijn niet aan de orde)

    Hij woont in een huurwoning en werkt parttime, ik heb eigen woning en eigen (eenmans)zaak waardoor ik soms grote winst, soms groot verlies draai.

    Eigenlijk wil ik geen onstabiliteit brengen in zijn financiële situatie.

    Maar nu ik dit zo lees maak ik me toch zorgen.

    :S

    Heeft iemand raad? - Dank

  • schakel

    Voor de toeslagen wordt u verplicht toeslagpartners door te huwen. Dat kan betekenis hebben als uw vriend huurtoeslag zou hebben.

    U behoudt uw volledige hypotheekrenteaftrek. U kunt gewoon apart aangifte blijven doen. .

  • Michelle

    Nog even een vraag voor de duidelijkheid, ‘geregistreerd partnerschap’ is geen optie, toch?

  • schakel

    Michelle Schreef:

    ——————————————————-

    > Nog even een vraag voor de duidelijkheid,

    > ‘geregistreerd partnerschap’ is geen optie, toch?

    Gehuwd en geregistreerd partnerschap maakt voor de toeslagen geen verschil.

  • Caatje

    Zit in eenzelfde soort situatie, met dat verschil dat ik reeds getrouwd ben(sinds 2009) en 2 kinderen heb. Ook bij ons is het een gedoe met de belastingdienst hoe het zit als je gehuwd bent, maar niet wil samenwonen. Ondertussen ben ik op zoek naar wat de status is als we wel gaan samenwonen, kunnen we de hypotheekrente van het huis wat te koop staat dan wel aftrekken? Dat kan immers ook als ik zou gaan verhuizen toch gedurende een periode van 3 jaar?

  • schakel

    Caatje Schreef:

    ——————————————————-

    > Zit in eenzelfde soort situatie, met dat verschil

    > dat ik reeds getrouwd ben(sinds 2009) en 2

    > kinderen heb. Ook bij ons is het een gedoe met de

    > belastingdienst hoe het zit als je gehuwd bent,

    > maar niet wil samenwonen. Ondertussen ben ik op

    > zoek naar wat de status is als we wel gaan

    > samenwonen, kunnen we de hypotheekrente van het

    > huis wat te koop staat dan wel aftrekken? Dat kan

    > immers ook als ik zou gaan verhuizen toch

    > gedurende een periode van 3 jaar?

    ======================================================================================================

    Voor het beantwoorden van deze vraag ontbreken wat gegevens. Gaat u bij uw man wonen? Heeft die een koopwoning met hypotheekrenteafrek?

    Komt de eigen woning leeg en te koop te staan? Van dit laatste gegeven uitgaande: hypotheekrenteaftrek is mogelijk. Niet voor 3 jaar maar voor 2 jaar (+ lopend jaar). U moet hiervoor de tijdelijke verruimingsmaatregel anders lezen: als de woning in 2009 te koop is gezet (leeg) is hypotheekrenteaftrek mogelijk voor de jaren 2009, 2010, 2011 en 2012 Een andere casus is een nieuw aangekochte woning in 2012: als deze nog niet betrokken wordt bijvoorbeeld omdat de woning in aanbouw is of verbouwd moet worden is hypotheekrenteaaftrek mogelijk voor 2012, 2013, 2014 en 2015.

    Als u op dit ogenblik allebei een eigen woning met hypotheekrenteaftrek heeft is er een probleem. Zoals hierboven beschreven: hypotheekrenteaftrek is voor gehuwden slechts mogelijk voor 1 koopwoning. U kunt dit oplossen door als gehuwden te gaan samenwonen en 1 woning te koop te zetten. Dan wordt voor u de zogenaamde verhuisregeling van kracht: voor de bewoonde koopwoning is er hypotheerenteaftrek, voor de te koop en leegstaande woning is er gedurende (ruim) 2 jaar nog hypotheekrenteaftrek mogelijk.

    NB: Als uw man / partner geen koopwoning heeft maar een huurwoning is er geen verschil. Ook dan geldt de verhuisregeling: de leegstaande te koop staande woning geeft hypotheekrenteaftrek.

    Fiscaal partnerschap

    U bent door het huwelijk fiscaal partners van elkaar. Dat was zo en dat blijft ook zo. Met fiscaal optimale verdeling van de hypotheekrente aftrekpost.

  • Jacqueline

    Hoi,

    In 2013 wil ik met mijn verloofde trouwen. Echter zal hij zijn eigen woning behouden en daar ingeschreven staan. Het betreft een koopwoning.

    Ik heb een huurwoning. We willen deze situatie hetzelfde houden, wat zijn voor ons de fiscale gevolgen en is geregistreerd partnerschap anders een betere optie?

    Gr. Jacqueline