Ik heb in 2014 een huis gekocht, en mijn vriendin woont sinds 2016 bij me. Ze is gewoon een ‘'inwoner’', aangezien ze nooit waarde heeft gehecht aan bijschrijven etc. Heeft dus gewoon potje bijgelegd aan onze gezamelijke bankrekening waarvan we boodschappen, hypotheek etc betaalden.

Nu zouden we in oktober trouwen maar dit is vanwege uiteraard corona niet gelukt. Nu heb ik gesproken met iemand en die gaf me de volgende tip, op dit moment heb ik 4% rente hypotheek, om dit nog vóór het trouwen te doen.

- Verkoop je huis aan je vriendin

- Doe dit met execution only

- Minimale prijs: dus WOZ waarde (niet eronder) Liefst iets erboven.

- Doe dit vanaf 1-1-2021 zodat er geen overdrachtsbelasting plaatsvindt aangezien ze ‘'starter’' is.

- Besparing over resterende looptijd +- 70k rente.

Resultaat: af van 4%, nieuwe ~2% rente.

Vragen die in mij opkomen:

- Wat kan/vindt de notaris hier van? Mag dit? of kan hij weigeren?

- Ja volgens mij ontduik ik zo rente, maar doe dit legaal. Ik ontduik dus niks.

- Wat zegt men aangezien we nu al op het zelfde adres wonen? Nogmaals: ze is niet meer of minder dan een gewone ‘'medebewoner’'. Staat verder nergens genoteerd op hypotheek akte of wat dan ook.

- Of moet zij zich vooraf even ergens anders inschrijven en haar bankadres / werkadres ivm werkgeversverklaring even wijzigen? Is wel administratieve rompslomp, ik vraag me af of dit nodig is.

- Of gewoon ‘verhaal’ ophangen dat ik financieel in onzekereid kom of dat we uit elkaar gaan? (gaat ook wat ver toch)

- We zijn nog in ondertrouw, maar volgens bronnen kijkt de notaris niet naar de huwelijke staat. (maar deze is ook snel genoeg te annuleren als het moet)

Ik vraag mij af of ik überhaupt iets fout doe zo. Zij vraagt hypotheek aan, wordt goedgekeurd. Laat taxatie doen, of hoeft dit niet en kunnen we gewoon WOZ waarde van laatste jaar nemen?

Vervolgens akkoord op alles en we maken een afspraak bij de notaris om de akte te passeren.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen in deze.