Hallo, ik hoop dat iemand me kan helpen.

Mijn ex en ik zijn in goed overleg gescheiden. We verlaten allebei onze huidige woning in Amsterdam (staat op beide namen). In ontwerp akte van verdeling staat dat overwaarde naar mij gaat (en spaargeld naar haar).

We hebben allebei een nieuw koophuis gevonden en onze huidige woning staat vanaf volgende week in de verkoop. Nu wil mijn ex haar hypotheek laten passeren. Bank is akkoord. Alleen zegt de (kandidaat) Notaris dat haar hypotheek niet kan passeren omdat zij nog hoofdelijk aansprakelijk is voor de oude woning (die in de verkoop staat). Notaris zegt dat mijn ex dus eerst ontslagen moet worden van hoofdelijke aansprakelijkheid en dan pas kan de akte van verdeling getekend worden en daarom kan haar nieuwe hypotheek niet passeren.

Ik begrijp dat niet en vraag me af of het klopt, want dat zou betekenen dat de woning dus voor een paar maanden (tot verkoop rond is) op mijn naam gezet moet worden met alle kosten en gedoe vandien. Weten julliehier raad mee? Het lijkt me namelijk niet een speciaal geval, er scheiden meer echtparen die vervolgens allebei in een ander huis gaan wonen. 

Alvast dank!