Klacht over executeur

  • Ineke

    Beste lezer,

    Mijn moeder is overleden. Haar partner (niet getrouwd en ook geen geregistreerd partnerschap) erft nagenoeg alles (mijn moeder had een bedrijf). De partner is ook executeur. Na het overlijden van moeder wil de partner ineens niets meer met ons te maken hebben (ze waren 27 jaar samen). Wij zijn min of meer weggetreiterd.

    Wij, de kinderen, hebben volgens het testament recht op het saldo van twee van mijn moeders bankrekeningen. De partner heeft eenmaal geroepen dat er niets op de rekeningen staat en daar moeten we het mee doen. Na lang zeuren bij de notaris hebben we eindelijk, een halfjaar na mijn moeders overlijden, de bankafschriften mogen ontvangen van de aan ons gelegateerde rekeningen.

    Op het laatste afschrift van een van de rekeningen staat dat er nog e.e.a. is gepind uit de geldautomaat tijdens mijn moeders sterfbed. De partner heeft de rekening nagenoeg leeggepind in die week dat moeder is overleden.

    De andere rekening is na mijn moeders overlijden opgeheven en het summiere saldo daarvan is overgeboekt naar de rekening van de partner onder vermelding van: erven mevrouw V.

    De partner heeft, als executeur zijnde het geld dus wel onder de noemer ‘erven’ geïnd, maar doet er niet mee wat hij ermee hoort te doen, nl overmaken aan de erfgenamen. Hij steekt het dus in eigen zak.

    Wat is nu wijsheid voor ons? Is het mogelijk om ergens een klacht in te dienen over de executeur?

    En hoe kunnen we nu aan ons geld komen? Het gaat niet om veel geld (slechts om een paar honderd euro), want de rest wat onze moeder voor ons had gespaard is er door de partner tijdens mijn moeders ziekte (ze was dementerend) al vanaf afgehaald. De rest van mijn moeders vermogen (enkele tonnen uit het bedrijf) heeft hij zelf geërfd en hebben wij geen recht op. We kunnen niet begrijpen waarom de partner zo moeilijk doet over die paar honderd euro die ons wettelijk toekomt, terwijl hij zelf een vermogen heeft geërfd. Zo heeft mijn moeder het echt niet gewild.

    Moeten wij hier weer een dure advocaat voor inschakelen?

    We hebben nl ook al veel geld moeten betalen aan een advocaat omdat de partner de begrafenis niet wilde betalen, terwijl dit wel in het testament beschreven was.

    Hoe kunnen wij, mijn zus en ik, ons kleine beetje recht halen, zonder dat het ons meer kost dan dat we krijgen? Of moeten we het maar laten zitten? Dat laatse is moreel gezien erg moeilijk voor ons.

    Hopelijk weet iemand raad,

    Ineke

  • M.

    Het is duidelijk dat voor die paar honderd euro weinig gedaan kan worden om je recht te halen.

    Fudamenteler is de vraag of jullie geen beroep zouden moeten doen op jullie legitieme portie.

    Daarmee kun jullie samen alsnog helft van de waarde van nalatenschap claimen, met die aantekening dat als moeder en partner een samenlevingscontract hadden je pas recht hebt op uitkering na overlijden van de partner.

  • Ton

    Blijft de vraag: waar een klacht indienen over het handelen -en nalaten- van de executeur?

  • Martijn

    Ton Schreef:

    ——————————————————-

    > Blijft de vraag: waar een klacht indienen over het handelen -en nalaten- van de executeur?

    even joke vragen;)

  • Joke

    Nou Martijn, jij had ook wel antwoord kunnen geven…

    De erfgenamen kunnen een verzoek bij de rechtbank indienen tot ontslag van de executeur. Uiteraard is het vervolgens aan de rechter om hierin mee te gaan. Toch maar langs een advocaat lijkt me of je er bij neer leggen…

    Groet

    Joke

  • Martijn

    Joke Schreef:

    ——————————————————-

    > Nou Martijn, jij had ook wel antwoord kunnen geven…

    jij schrijft hier zooooooo veeeeel over executeurs dus aan jou de eer

    > De erfgenamen kunnen een verzoek bij de rechtbank indienen tot ontslag van de executeur. Uiteraard is het vervolgens aan de rechter om hierin mee te

    > gaan. Toch maar langs een advocaat lijkt me of je er bij neer leggen…

    geeft een advocaat garantie dat de executeur ontslagen wordt?

  • Joke

    Geen enkele garantie, dat schreef ik al dat evt ontslag van de executeur aan de rechter zal zijn…

    een advocaat zal je in elk geval kunnen vertellen wat hij/zij voor je kunt doen en wat de meerwaarde is..het is vervolgens altijd aan Ineke zelf waar zij voor kiest.

  • Carla

    Ik heb ook zo n gevalletje. Heb heel veel geld misgelopen van mijn legitieme portie van de erfenis van mijn moeder. Mijn zus was executeur. Heeft helemaal geen verantwoordelijk genomen hierin, even als Bonnerman die aangesteld was. Terwijl deze vet betaald is door onze familie (dus de kinderen) Ik heb het voorgelegd tijdens de zitting in de rechtbank. De rechter doet er niets mee. Behalve ik, hebben ook mijn tweelingbroers niets ontvangen. Ik vind het ronduit belachelijk dat dat zo gaat in Nederland. Omdat ik te laat was met indienen en de executeur zijn werk niet goed heeft gedaan