verdeling overwaarde verkoop huis

  • ron

    Hoi

    Een goede vriendin van me en haar vriend zijn uit elkaar en hebben het huis te koop staan.

    Nu is het zo dat ze het huis voor een 250.000 gekocht hebben maar door flinke verbouwingen het nu is getaxeerd voor 370.000.

    De hypotheek staat op beide naam 50/50.

    De verbouwingen aan het huis zijn voor 70% betaald door haar vriend, ook heeft hij deze verbouwingen veelal zelf gedaan aangezien hij een eigen bedrijfje heeft in de bouw.

    Stel nu dat de verkoop een overwaarde gaat opleveren van 100.000 hoe is het dan wettelijk geregeld daarvoor, hij heeft een advocaat in de arm genomen en willen een verdeling van 80/20 van de overwaarde van het huis.

    Gevoelsmatig ben ik het wel eens dat hij recht heeft op een hoger aandeel van de overwaarde maar hoe zit het rechtsgeldig?

    Als daar geen regeling of clausule over bestaat in een samenlevingscontract.

    Hij geeft als bewijs aan dat alle verbouwingsmaterialen op zijn naam staan qua bonnen, maar ja dat is natuurlijk altijd zo, een rekeningsbon staat nooit op de naam van 2 personen en alles werd op zijn naam gekocht ook vanwege de kortingen die hij door zijn bedrijf overal kreeg.

    Alvast bedankt

    Ron

  • Joke

    Mijns inziens, als er geen samenlevingscontract was, geldt de verdeling naar het eigendomspercentage. Fiscaal zal de fiscus mogelijk kijken naar de persoon die de hypotheekente in aftrek heeft gebracht en de overwaarde naar die verhouding toedelen. Als er andere wordt verdeld dan zal er mogelijk fiscaal sprake zijn van een schenking.

    Let op: toedeling overwaarde en fiscale overwaarde zijn 2 aparte begrippen die hier beide een rol spelen.

    Groet

    Joke

  • Ron

    Bedankt voor je antwoord

    Er schijnt dus verders helemaal geen samenlevingscontract te zijn, of aparte clausules in welke vorm dan ook.

    Kun je uitleggen wat je bedoeld met eigendomspercentage? de hypotheek en het huis staan op beiden naam.

    Fiscale overwaarde, bedoel je daar de bijleenregeling mee? dat dat geld gebruikt moet worden als ze binnen 5 jaar een andere woning koopt?

    Alles werd ook betaald vanuit een gezamenlijke rekening, renteaftrek ook.

  • ron

    mijn informatie was dus niet helemaal juist heb ik net begrepen.

    De hypotheekaftrek werd per jaar verekend met zijn bedrijf.

    Dus daar had hij in mijn ogen dan alle voordeel van of zie ik dat verkeerd?

  • Martijn

    verdeling overwaarde is conform eigendomsverhouding

    als 1 van de partijen meent dat de ander te weinig heeft bijgedragen aan de verbouwing zal hij/zij dat op die grond moeten vorderen, als die ander dan bereid is dat te verrekenen met de overwaarde heeft hij/zij geluk

  • Joke

    De eigendomsverhouding is 50/50 toedeling van de waarde zal dus ook 50/50 behoren te zijn. Wat de hypotheekrente aftrek betreft, deze kan NIET verrekend worden met een bedrijf, tenzij er sprake is van een zakelijk deel. De hypotheekrente kan alleen op het inkomen in aftrek worden gebracht, eerst op het inkomen in box I, vervolgens wellicht nog in box 2 en 3 (persoonsgebonden aftrek). Voor beiden ontstaat dan ook een fiscale eigenwoningreserve.

    Groet

    Joke

  • Feej

    Hallo,

    ik vroeg me af hoe de verdeling van de overwaarde wordt geregeld bij de notaris? Krijgt ieder de helft van de overwaarde? Hoe zit t met de levensverzekering die vrij komt? Wordt dit ook gelijk verdeeld? We zijn gehuwd onder gemeenschap van goederen

    Bvd,

    Feej