opvragen gegevens

  • flip

    Inbreng van schenkingen speelde onder het oude recht, maar niet meer onder het huidig recht. Volgens het overganswet moeten giften die naar oud recht ingebracht hadden moeten worden ook onder het huidig recht ingebracht worden. Meestal worden overigens in een testament kinderen vrijgesteld van de verplichting tot inbreng.

    Indien er sprake is van inbreng, dan wordt volgens huidig recht het in te brengen bedrag niet daadwerkelijk in de boedel gebracht, maar komt in mindering op het erfdeel.

    Het klopt dat je niet meer hoeft in te brengen dan de waarde van je erfdeel. Dit laatste juist om te voorkomen dat er verworpen moet worden.

  • flip

    Als kinderen schenkingen na 1 januari 2003 van hun vader of moeder hebben gekregen, worden die schenkingen niet bij de afwikkeling van de erfenis betrokken. De ouder kan echter in het testament bepalen dat dit wel moet. De schenkingen moeten dan worden ingebracht in de erfenis.

  • Hans

    resumerend kan ik het volgende aanhouden:

    1. De gegevens kunnen worden opgevraagd indien men twijfeld aan het overgebleven bedrag.Maar alleen met tussenkomst van een rechter,omdat de privacy gegevens hiermede ernstig worden geschonden.

    2. Het lijkt mij dus duidelijk dat ik in dit geval GEEN aktie onderneem om die gegevens aan te leveren.

    Als hiervoor toestemming wordt verkregen dan zullen ze dit zelf moeten doen en betalen. ?

    Overigens heb ik deze stukken ook niet in mijn bezit.

    3.Stel dat mijn schoonmoeder in deze voorliggende periode opnames heeft gedaan ten laste van haar rekening dan is toch niet te verklaren waar dit is gebleven .

    Overigens praten we hier niet over tonnen iod ,maar hoogstens over een bedrag van 8.000,=

    Hans

  • flip

    het recht van de erven bestaat uit een juiste opgave de stand der zaken op dag der versterf,

    derhalve giro-bank-saldo -waarde van de boedel –na inkomsten -verzekeringsuitkeringen ,hiervan worden afgetrokken alle kosten van de begrafenis ,en opruiming

    het overgebleven saldo dient verdeeld worden conform de wet

    Verder kunt u gewoon stellen dat er geen finaqnciele gegevens voorhanden zijn , betreffende Oma ,s in en uitgaven in de voorliggende periode ,,Dat ten aanzien van deze ,de kleinkinderen ook geen rechten hebben op deze administratie van Oma betreffende de voorgaande periode ,aangezien hun rechten eerst bij het versterf van Oma zijn ingegaan ,en niet vanaf het versterf van hun vader,Ergo er door Oma ook geen verantwoordingsplicht van haar handelen t.o. de kleinkinderen bestond

  • Martijn

    Hans Schreef:

    ——————————————————-

    > resumerend kan ik het volgende aanhouden:

    >

    > 1. De gegevens kunnen worden opgevraagd indien men

    > twijfeld aan het overgebleven bedrag.Maar alleen

    > met tussenkomst van een rechter,omdat de privacy

    > gegevens hiermede ernstig worden geschonden.

    >

    > 2. Het lijkt mij dus duidelijk dat ik in dit geval

    > GEEN aktie onderneem om die gegevens aan te

    > leveren.

    > Als hiervoor toestemming wordt verkregen dan

    > zullen ze dit zelf moeten doen en betalen. ?

    > Overigens heb ik deze stukken ook niet in mijn

    > bezit.

    >

    > 3.Stel dat mijn schoonmoeder in deze voorliggende

    > periode opnames heeft gedaan ten laste van haar

    > rekening dan is toch niet te verklaren waar dit is

    > gebleven .

    > Overigens praten we hier niet over tonnen iod

    > ,maar hoogstens over een bedrag van 8.000,=

    >

    > Hans

    1. de gegeven kunnen worden opgevraagd door erfgenamen, zij treden in alle rechten en plichten van erflater

    schoonzoon niet

    2. je bent geen partij

    3. het is aan de erfgenamen om helderheid te willen of niet

    redelijkheid en billijheid speelt een rol in deze

  • Dick

    Flip

    Financieen van VOOR overlijden gaat niemand iets aan..

  • Martijn

    Dick Schreef:

    ——————————————————-

    > Flip

    >

    > Financieen van VOOR overlijden gaat niemand iets

    > aan..

    legitimarissen moeten bijvoorbeeld kunnen bepalen of er schenkingen zijn gedaan, zonder inzicht in de gegevens uit het verleden kun je de legitimaire massa niet berekenen dick, je redenering gaat dus zodra er legitimarissen zijn (en dat is hier het geval) niet op

    hans zijn vrouw zal dus aan inzage mee moeten werken

  • welles

    Jullie kunnen allemaal doorgeleerd hebben maar dan wel met oogkleppen voor:

    Burgerlijk Wetboek 3 (BW3)

    Artikel 15j | BW3, Boek 3, Titel 1, Afdeling 1B

    Openlegging van tot een administratie behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers kunnen, voorzover zij daarbij een rechtstreeks en voldoende belang hebben, vorderen:

    a. erfgenamen, ten aanzien van de boekhouding van de erflater;

    b. deelgenoten in een gemeenschap, ten aanzien van de boekhouding betreffende de gemeenschap;

    c. vennoten, ten aanzien van de boekhouding van de vennootschap;

    d.

    schuldeisers in het geval van faillissement of toepassing van de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen, ten aanzien van de boekhouding van de failliet onderscheidenlijk degene ten aanzien van wie de schuldsaneringsregeling van toepassing is.

  • flip

    als je je oogkleppen even af doet zal je ook leren dat een particulier geen boekhouding moet of behoeft te voeren ,en ook buiten enkele uitzonderingen ,geen enkele bewaarplicht heeft

  • flip

    tevens ligt er een uitspraak voor

    Uitspraak rechtbank s-Hertogenbosch

    De bepaling van artikel 843a Rv bevat geen blanco cheque om ongebreideld bescheiden op te vragen die men graag met het oog op een en ander belang zou willen inzien of hebben; artikel 843a Rv biedt geen ruimte voor een zogenaamde fishing expedition.