uitbetaling erfenis

  • Joke

    Hangt van een aantal factoren af: o.a.

    Waar bestaat de erfenis uit, als de woning bv eerst te gelde gemaakt moet worden dan moet je misschien langer op je geld wachten.

    De erfbelasting is betaald, maar zijn alle andere schulden al voldaan?

    Is er al een voorschot uitgekeerd?

    Groet

    Joke

  • Jacky

    Een ver familielid is in 2008 overleden; hij had geen directe familie of nakomelingen. Een notaris is nu bezig met de afhandeling van de erfenis volgens het wettelijk erfrecht. Er zijn 48 erfgenamen gevonden; ik ben één van hen.

    Vijf maanden geleden is naar die erfgenamen alle informatie opgestuurd, met het verzoek om te laten weten of de erfenis al dan niet wordt geaccepteerd. Sindsdien niets meer vernomen van de notaris.

    Per toeval kwam ik er achter dat een familielid (in het buitenland) nog niet had gereageerd; ik probeer daar nu via de mail wat aan te doen.

    Maar ik vraag mij nu wel af hoe de procedure eigenlijk is in dit geval. Dus hoe lang wacht een notaris op antwoorden, worden er ook herinneringen verstuurd enz.

    Natuurlijk kan ik de betreffende notaris om informatie vragen, maar ik wil graag eerst weten of er regels zijn in zo'n situatie.

    Groet,

    Jacky

  • Martijn

    Jacky Schreef:

    ——————————————————-

    > Per toeval kwam ik er achter dat een familielid (in het buitenland) nog niet had gereageerd; ik probeer daar nu via de mail wat aan te doen.

    >

    > Maar ik vraag mij nu wel af hoe de procedure eigenlijk is in dit geval. Dus hoe lang wacht een notaris op antwoorden, worden er ook herinneringen

    > verstuurd enz. Natuurlijk kan ik de betreffende notaris om informatie vragen, maar ik wil graag eerst weten of er regels zijn in zo'n situatie.

    die regels zijn er niet

    als je de notaris belt heb jij je informatie en hij kan, zeker bij een wat langer gesprek, weer tijdschrijven op het dossier

    deel, ter beperking van de kosten, je kennis met de jou bekende erfgenamen

  • Joke

    Jacky, 48 erfgenamen en enkele in het Buitenland. Erflater drie jaar geleden overleden..

    Pfff, ik zou eerst eens zien te achterhalen wat de nalatenschap inhoudt, dit gaat behoorlijk wat kosten vrees ik.

    Qua tijd kost het veel en qua geld waarschijnlijk ook.

    Groet

    Joke

  • Jacky

    dag Joke,

    Ik snap niet zo goed wat voor problemen je ziet. Kun je wat uitleg geven?

    Groet,

    Jacky

  • Jacky

    dag Martijn,

    Dank voor je reactie; hoewel ik het idee heb dat je laatste zin niet helemaal af is …

    Er zijn dus geen officiële regels. Heeft een notaris er belang bij dat een dossier lang ‘op de plank’ blijft liggen?

    Groet,

    Jacky

  • Martijn

    Jacky Schreef:

    ——————————————————-

    > dag Martijn,

    >

    > Dank voor je reactie; hoewel ik het idee heb dat je laatste zin niet helemaal af is …

    > Er zijn dus geen officiële regels. Heeft een notaris er belang bij dat een dossier lang ‘op de plank’ blijft liggen?

    >

    > Groet,

    > Jacky

    mijn zin is door jou zelf af te maken (wil je de kosten beperken zorg er dan voor dat niet alle 48 erfgenamen om beurten met de notaris bellen)

    een notaris heeft wel belang bij declarabele uren maar geen belang bij een dossier wat zo maar “op de plank” ligt te verstoffen

  • Jacky

    jammergenoeg ken ik maar 10 van de 48 erfgenamen, maar ik begrijp je punt.

    nogmaals bedankt,

    Jacky

  • Joke

    48 erfgenamen worden aangeschreven door notaris, waarvan enkele in het buitenland. Erflater is al in 2008 overleden. was er een koopwoning? Zo ja, dan staat de woning ws nog leeg en leegstand kost nu eenmaal veel geld. Ook het beheer van een nalatenschap kost hoedanook geld. Achterstallige schulden zijn mss niet betaald? rente daarover…

    Na aanschrijven erfgenamen stelt de notaris een akte van erfrecht op voor 48 erfgenamen, vraag maar even aan Martijn hoeveel A4 tjes zo;n akte dan heeft, dus ook een behoorlijk prijzige akte…

    Vervolgens wordt er ms aangifte erfbelasting gedaan, iedere erfgenaam komt ook daarin terug, bsn nummers, bankrekeningnummers opvragen etc. Overschrijvingen naar het buitenland, via overschrijvingsformulieren of, wie beheert de rekening eigenlijk? de gevolmachtigde?

    Je snapt toch zelf wel dat t vele malen meer werk is dan een standaard verhaal met 4 tot 5 erfgenamen. Dit is gewoon heel wat meer werk…Dus meer uren, dus een hogere factuur..die factuur moeten de gezamenlijke erfgenamen betalen ..(mist zij hebben aanvaard)

  • Martijn

    Jacky Schreef:

    ——————————————————-

    > jammergenoeg ken ik maar 10 van de 48 erfgenamen, maar ik begrijp je punt.

    >

    > nogmaals bedankt,

    > Jacky

    hopelijk kennen de 9 anderen weer andere erfgenamen die op hun beurt . . . . . . .

    ph ja, de kosten van een vve zijn afhankelijk van de hoeveelheid werk, niet van de hoeveelheid tekst joke:-)