vaders huis op naam van dochters

  • Da-Is

    Is er een constructie waardoor wij het (koop)huis van onze vader op onze naam kunnen zetten en zo straks successierechten kunnen omzeilen?

    Vader wil dit zelf maar legt de vraag (probleem) bij ons neer.

    Ik weet sowieso dat ik hier waarschijnlijk het beste een notaris voor kan inschakelen maar alle extra info is welkom (om goed beslagen ten eis te komen en te weten wat er voor valkuilen kunnen zijn).

    Zijn er überhaupt ‘verstandige’ constructies? Het gaat ons (kinderen) dus niet om het geld maar het gaat vaders om zijn gevoel van “straks is alles voor de staat” weg te halen. Hij heeft lang gedacht het anders te kunnen doen maar is door omstandigheden in een ander plaatje terecht gekomen.

  • puk

    enig idee van verschuldigde overdrachtsbelasting?

    enig idee van jaarlijks verschuldigde box 3 inkomstenbelasting?

    enig idee van verschuldigd succesierecht?

    zoek die 3 antwoorden en het antwoord is zo helder als glas

  • Lila

    1. Koop het huis van vader en vader schenkt jullie jaarlijks een deel van de koopsom zodat bij zijn overlijden de opbrengst van de woning niet meer aanwezig is (anders ben je over de opbrengst recht van successie verschuldigd).

    Maak gebruik van de schenkingsvrijstellingen.

    Indien huis tweede woning is voor koper valt huis in box 3 en is de verschuldigde hypo,rente niet aftrekbaar voor de Inkomstenbelasting.

    Over de levering van de woning is 6% overdrachtsbelasting verschuldigd.

    2. Vader schenkt de woning aan jullie. De schenking van een woning (niet gift!!) is vrijgesteld voor de overdrachtsbelasting; artikel 15 lid 1 onder d WBR. Wel is schenkingsrecht verschuldigd. Op grond van artikel 24 lid 3 SW 1956 is het schenkingsrecht tenminste gelijk aan de overdrachtsbelasting die zou zijn geheven indien de verkrijging niet vrijgesteld was voor de overdrachtsbelasting.

    Hier is dus schenkingsrecht verschuldigd en Inkomstenbelastingverhaal van hierboven blijft hetzelfde.

    3. Geen voorkoming van successierecht maar besparing van successierecht:

    verkoop met uitgestelde levering. De Hoge Raad heeft dit recent goedgekeurd.

    De woning wordt verkocht aan de koper maar wordt nog niet geleverd. Dus huis blijft op naam vader. Bij zijn overlijden heeft hij wel een schuld aan de kinderen (het leveren van de huis). Zodoende blijft de waardesprong onbelast.

    Er kan nog veel gezegd worden. Alles hangt eigenlijk ook veel af van jullie persoonlijke financiële situatie.

    Indien vader voldoende liquide middelen heeft, zou het advies kunnen zijn: hou het simpel en ga papieren schenkingen aan. Op een dergelijke manier creert men enorme schulden in de nalatenschap (schenkingen die uitgevoerd moeten worden na overlijden schenker) waardoor de nalatenschap niets ward is en dus haast geen recht van successie.

    Voorwaarden:

    1. notariele akte vereist;

    2, daadwerkelijke rentebetaling vereist (daarom moet vader over contanten beschikken anders heeft dit geen zin).

    Voor de begiftigde. De papieren schenking is een echte schenking en is dus schenkingsrecht verschuldigd. De vordering op schenker is ook belst in box 3 IB. Kortom: ook hier weer: afhankelijk van je persoonlijke financiele situatie wat mogelijk is.

  • puk

    mooi verhaal lila maar heb je enig idee over hoeveel overdrachten we per jaar voor het hele notariaat praten? zelfs in absolute getallen een zeer klein aantal

    kortom, zelden voordelig, vrijwel altijd (in bijna 100% van de situaties) zeeeeeer nadelig

    mensen die “constructies” en “straks is alles voor de staat” hebben, die schreeuwen voor ze geslagen worden. sterker nog vrijwel nooit zullen ze geslagen worden

  • Da-Is

    Wow, ik vraag enkel een advies. Mijn vader kwam met deze vraag naar ons toe.

    Ik weet ook wel dat ik uiteindelijk echt naar een notaris moet gaan om te weten wat wijsheid is. Ik wilde enkel wat info.

  • Da-Is

    Dank je wel Lila voor je reactie.

  • puk

    wil je een advies?

    verdoe je eigen tijd en de tijd van een notaris niet met dit soort zaken

  • Da-Is

    Waarom investeert u dan überhaupt in een antwoord, helaas is niet een ieder zo onderlegd als u prentendeert te zijn. Vragen staat vrij , overigens communicatief schort er in mijn optiek toch iets aan in uw terugkoppeling. Maar excuses dat ik uw tijd verdaan heb.

  • puk

    je vroeg een advies, je kreeg een advies

    dat dat niet het advies/antwoord is waar jij op hoopte kan ik niet helpen

  • Da-Is

    U heeft mij niet horen zeggen dat het advies niet hetgeen was wat ik wilde horen, u bent alleen ietswat kort door de bocht met uw constatering. Ik stel als leek een vraag en krijg van u te horen dat ik geen tijd moet verdoen van zowel mijzelf als van de notaris. Als ik mij hier niet over informeer weet ik ook niet wat te doen toch?