executeur geeft geen inzage - wat te doen?

  • Leontien

    Mijn moeder is 7 mnd geleden overleden. Ik ben samen met mijn broer de enige erfgenamen. Ze heeft haar vriend als executeur aangesteld. Helaas geeft deze geen inzage in de stukken en dus ook niet in de financiele administratie. Dit roept bij mij een aantal vragen op:

    1) hoe weet ik hoeveel rekeningen ze had, bij welke bank(en) en welke transacties hierop gedaan zijn? Notaris en belastingdienst zegt hier geen opgave van te kunnen doen; m.a.w. hoe weet ik dat de executeur niets achter houdt?;

    2) hoe krijg ik inzage in bijv. bankafschriften? Bank zegt niets voor me te kunnen doen, aangezien ik niet gemachtigd ben en “alleen” maar erfgename ben. Alleen de executeur zou hiertoe bevoegd zijn?

    3) bij een en/of rekening (ook op naam van de executeur, geen erfgenaam); hoe zit het met het saldo op deze rekening? Het was de rekening van mijn moeder, die zijzelf voor haar overlijden ook op zijn naam heeft gezet. Is dit volledig voor de executeur en heb ik als erfgenaam hier geen recht op? Er wordt sinds overlijden nog mee gebankierd…

    4) ben je verplicht om overlijden aan bank door te geven; ook als het en/of rekening is? (de bank wist nog niet van haar overlijden af);

    Ik weet, het zijn een aantal vragen. Heb op prikbord geen vragen/antwoorden hieromtrent gezien.

    Hoop antwoord te krijgen…. waarvoor mijn dank.

  • Daniel

    Leontien,

    ik weet waarover je spreekt, zit in een zelfde soort schuitje. Sorry, maar neem svp met spoed een advocaat in de arm voordat alles weg is en laat alles blokkeren.

    Misschien komt dit paniekerig over maar niet zo bedoelt, ga maandag direct naar een advocaat en laat je voorlichten.

    Gr.

    Daniel

  • Pim

    Een executeur is wettelijk verplicht om inzage te geven.

    Bovendien moet hij uiteindelijk rekening en verantwoording afleggen.

    Als je het niet vertrouwt, kan je desnoods via de kantonrechter je eisen proberen in te willigen.

  • opa

    Advocaat is m.i. een te grote stap… Afwachten of contact opnemen met de notaris…. Een bankrekening kun je nooit op iemand anders zijn naam zetten…wel kan er sprake zijn van een en/of rekening….Maak je verder geen zorgen, zodra je een verklaring van erfrecht hebt heb je ook rechten, inzage etc…. Notaris bellen is mijn tip….

  • Leontien

    Ja, verklaring van erfrecht is belangrijk in deze, begrijp ik. Deze heb ik echter nog niet.

    Hoe bepaal je welk deel van het saldo van de en/of rekening ons als erfgenamen toebehoort?

    Ik ga maandag idd maar eens contact met notaris opnemen.

  • Daniel

    Advocaat een te grote stap?? wat kan de notaris dan voor je doen? een notaris heeft geen bevoegdheden die een advocaat wel heeft. Hoe kan een notaris dan helpen?

  • Beejay

    Uw moeder is zeven maanden gelden overleden.

    U zegt dat haar vriend als executeur-testamentair is aangesteld. Klopt dat wel, heeft uw moeder hem bij testament als zodanig benoemd, of is hij slechts degene die door alle erfgenamen (waaronder u) bij notariele akte is gemachtigd namens hen de nalatenschap af te wikkelen?

    In de volksmond noemt men iemand die door alle erfgenamen gemachtigd is een nalatenschap af te wikkelen al gauw executeur-testamentair, maar dit is niet juist, zo'n iemand is slechts een gemachtigde.

    Een dergelijke machtiging kunt u op ieder moment weer intrekken. (Of dat verstandig is, is een tweede, maar u kunt het als dreigement gebruiken).

    C.a. vier maanden na het overlijden van uw moeder wordt aan een der erfgenamen een aangiftebiljet successierecht toegezonden. Vervolgens moet binnen acht maanden na het overlijden aangifte gedaan worden. Dat u na zeven maanden nog niet weet waar u recht op heeft is dus niet vreemd, doch u zoudt wel een ruwe indicatie moeten kunnen krijgen van het bedrag waar u op mag rekenen.

    Deze aangifte moet door alle erfgenamen ondertekend worden, dus ook door u.

    Voor dat u iets ondertekend, moet u zorgen dat u begrijpt wat u ondertekend.

    Op de die aangifte zal een bepaald bedrag aan liquide middelen zijn vermeld per sterfdatum van uw moeder, dan kunt u vragen om een onderbouwing daarvan middels bankafschriften voordat u uw handtekening zet. Met het latere verloop op die rekeningen hebt u niet zoveel te maken, zolang u maar uw aandeel van het saldo per sterfdatum van uw moeder krijgt.

    Ieder ander bedrag op deze aangifte moet ook goed door feiten onderbouwd zijn. Stel dat uw moeder een huis bezat, dan moet u het met de waardering eens zijn. Als u het niet eens bent met enig bedrag moet u niet tekenen! (Natuurlijk binnen redelijke grenzen, veroorzaak geen problemen om 1.000 euro of minder).

    Bij een en/of rekening is het niet zo dat de helft van het saldo van de ene partij is en de andere helft van de andere partij. Als A en B een en/of rekening openen, en A stort daar in een aantal termijnen 9.000 euro op en B stort daar 1.000 euro op, dan is en blijft A gewoon eigenaar van zijn 9.000 euro en B van zijn 1.000 euro.

    Dat ligt alleen anders als A en B een en/of rekening hebben en A en B storten daar maandelijks hun salaris op, en vervolgens worden er wekelijks bedragen van deze rekening opgenomen ten behoeve van de huishouding van A en B. Dan kan na jaren niet meer vastgesteld worden van wie het saldo is, en dan wordt aangenomen dat de helft van het saldo van A is en de andere helft van B.

    Er bestaat geen verplichting om banken van het overlijden van een rekeninghouder op de hoogte te stellen, gebruikelijk is het wel. Dan zal een bank om een (kopie van een) verklaring van erfrecht vragen teneinde te kunnen vaststellen wie gerechtigd is tot het saldo op de door de erflater gehouden rekeningen.

    Wellicht kunt u de vriend van uw moeder eens vragen hoe het staat met de aangifte successierecht. Vraag metname naar de datum waarop deze uiterlijk ingediend moet worden. Geef aan dat u verwacht dat alle daarin opgenomen cijfers door feiten zullen zijn onderbouwd, en dat u tenminste drie weken nodig zult hebben om het aldus gevormde dossier te bestuderen.

    Voor zover er nog geen verklaring van erfrecht is opgesteld, kunt u uw moeders vriend daar ook naar vragen. Bent u niet kort na uw moeders overlijden bij een notaris geweest, en het u daar wellicht zonder goed te beseffen wat u deed, niet toch reeds een dergelijke verklaring ondertekend? Kijk na wat u ondertekend hebt.

    Als de vriend van uw moeder haar bank nog niet van uw moeders overlijden in kennis heeft gesteld (vraag dat hem!) kunt u dat doen, met het verzoek de rekeningen te blokkeren totdat een verklaring van erfrecht wordt overgelegd.

  • Leontien

    Beste Beejay,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie. Zeker informatief.

    Mijn moeder heeft hem in haar testament als executeur benoemd (waarbij overigens vermeld is dat hij geen overleg of toestemming behoeft te voeren/hebben met de erfgenamen omtrent de keuze van evt. te gelde te maken goederen en de wijze van tegeldemaking). Daarnaast heeft ze een algemene volmacht laten opmaken door de notaris, waarbij ze zich in alle mogelijke opzichten door hem laat vertegenwoordigen na haar overlijden.

    Ivm de verkoop van haar huis is een akte van aanvaarding nalatenschap en verlening volmacht opgesteld. Deze volmacht die ik onder ogen kreeg was de meest uitgebreide vorm. Uiteindelijk - na vragen mijnerzijds - gaf de notaris aan dat ik beter alleen een volmacht mbt de verkoop van het huis kon tekenen. Mijn broer en ik hebben dus alleen getekend voor de volmacht mbt het huis. Verder hebben we niets getekend. Maar misschien hoeft dat helemaal niet, gezien het feit dat hij middels het testament en die meest uitgbereide volmacht alle mogelijkheden al krijgt.

    Er is denk ik al een verklaring van erfrecht opgesteld (nodig voor uitkering van de lijfrente; die we al hebben ontvangen); echter deze heb ik niet ontvangen. Ik ga deze bij hem opvragen.

    De en/of rekening bestond voor zover ik vermoed uitsluitend uit gelden van mijn moeder. Ik begrijp dat het saldo op datum overlijden in dat geval volledig aan mijn broer en mij toebehoren. Ik zal voordat ik mijn handtekening zet onder de aangifte successie nogmaals inzage vragen in alle bankafschriften om dit na te kunnen gaan. Begrijp ik het goed dat als hij naderhand geld heeft opgemaakt (en er dus niet meer voldoende opstaat), hij verplicht is dit ons te doen toekomen?

    Nogmaals bedankt voor je heldere reactie!

    Leontien

  • M.Kleyn

    Beste leontien,

    Ik kamp precies met hetzelfde!!!!

    Ik vind het gewoon te gek, dat ik erfgename ben en dat debank mij de afschriften niet wil geven. De executeur heft gewoon tevel macht !!!, en kan niet gecontroleerd worden!!!

    En dit in een rechtsstaat!

    Ik begrijp er niets van, dat dit kan!

    Marjolijn

  • welles

    De bank heeft gelijkt !

    Je kunt de executeur dwingen inzage te verlenen

    zie http://notarisleed.wordpress.com/2010/07/13/inzagerecht-in-administratie-van-de-erflater/