erfenis alleen vorr mijn zoon ?

  • hans

    hallo.

    Ik ben weduwnaar met een zoon van 21 hij heeft een vriendin en gaat over een paar jaar samen wonen of trouwen, is het mogelijk dat de notaris een testament maakt dat mijn vermogen alleen naar mijn zoon gaat als ik kom te overlijden, dus niet naar zijn vrouw “ vriendin ” m.a.w. dat als mijn zoon gaat scheiden of uit elkaar gaat een deel van het vermogen niet naar haar toe gaat.

    bij voorbaat dank voor de info…………………..Hans

  • Ad

    Ja dat kan. Dan moet in het testament worden vermeld, dat de erfenis buiten de gemeenschap van zoon en vriendin valt.

    Het maakt wel verschil als uw zoon samenwoont zonder of met samenlevingscontract (dan valt het direct bij hem) of gehuwd is.

    Voor de zekerheid de genoemde zinsnede in het testament opnemen, je weet nooit of zoon en vriendin iets schriftelijk gaan vastleggen of trouwen

  • hans

    Bedankt Ad !

  • Joep

    Wellicht zou het ook aanbeveling verdienen om er over na te denken wat er moet met uw nalatenschap moet gebeuren als onverhoop ook uw zoon er niet meer is.

  • Ad

    Bedankt Joep, weer wat wijzer geworden

  • Ad

    Joep ik was weer even te snel. Speelt dan niet de in de plaats stelling ? (zoon wordt erfgenaam opa i.p.v. vader)

  • hans

    Ik denk dat mijn nalatenschap naar mijn broers en zus of mijn ouders gaat mocht er met mijn zoon iets gebeuren.

    Ik ga even shoppen bij verschillende notarissen en een nieuw testament op laten maken.

    Nogamaals dank voor de info…………………Hans

  • Ad

    Verstandig plan, Veel sterkte en wijsheid

  • hans

    om op het bovengenoemde terug te komen, ben een beetje wezen shoppen voor tarieven van een notaris, ik heb het dan over een standaard testament voor een persoon met een aanvulling wat Ad mij adviseerde, heb er 2 gebeld, bij de een kost het euro 295.00 de ander 495.00 euro nou dat is nog al een verschil zeg.

    Verder nog iemand tips om in mijn testament op te nemen ? ik ben weduwnaar met een zoon van 21 jaar.

    Bij voorbat dank……………..Hans.

  • maria

    Bij dit soort prijsverschillen moet je je altijd afvragen, of er wel helemaal hetzelfde wordt geleverd.

    Maria