uitbetaling erfenis voorschot

  • Angelique

    Hallo.

    Ik heb een vraag over de uitbetaling van erfenis. Vorig jaar is mijn tante overleden en zij liet geld na aan haar broers en zussen. Aangezien mijn vader daarvoor al was overleden ging zijn deel naar mijn broer en mij. Nu heb ik geld ontvangen met als onderwerp erbij ‘voorschot’. Kunt u mij vertellen wat dit inhoudt? Ik weet alleen dat mijn andere tante zich had aangeboden om alles te regelen (zij is nu op vakantie en kan haar even niet bereiken). Zij zou volgens mij ook de belasting regelen.

    Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe dit zit, want wil graag weten wat ik zelf nog moet doen.

    Mvg

    Angelique Berns

  • anneke

    voorschot betenkend dat er nog rekeningen misschien betaald moeten worden zoals huur gas krant, en andere kleine dingen het kan wel 2jaar duren voor dat alles geregeld is ,dus je hebt misschien nog iets te goed

  • Berg

    Angelique,

    Voorschot kan alles betekenen, maar betekent waarschijnlijk, zoals anneke schrijft, dat er nog een geldbedrag overblijft voor nog te betalen posten (waaronder mogelijk ook nog de successiebelasting). In het algemeen duurt de afwikkeling van een erfenis (dus tot het moment van definitieve afwikkeling) in dit soort gevallen meestal ergens tussen de 9 maanden en de 1,5 jaar.

    Mvg, Berg

  • Rasco

    Wat te doen indien een notaris zeer lang wacht om een zelfs gedeeltelijke uitbetaling van een erfenis uit te voeren?

    Welke gerechterlijke procedure kan men starten (België)