schulden

  • pieter

    Hallo.

    ik heb een vriendin leren kennen,

    nu willen wij samen wonen maar bij haar bestaan een aantal schulden.

    is het mogelijk dat ik mijn spullen laat vast leggen zodat schuld eisers hier niet bij kunnen.

    hierbij bedoel ik mijn woning en inboedel natuurlijk

    of is dit helemaal niet nodig?

    of zou een post adres voldoende zijn?

  • Karl

    welke schulden ? van de belasting?

  • pieter

    Een klein bedrag is belastingen (ongeveer €500) de rest is van verschillende schuldeisers. Mijn vriendin gaat de schuldsanering in.

  • poppe

    PAS OP !!!! wanneer schuldsanering wordt toegekend, en jullie gaan daarna samenwonen, vervalt deze en worden jullie gezamenlijk aansprakelijk voor de schulden !

    Gaan jullie eerst samenwonen, dan is de kans dat de schuldsanering toegekend wordt op eens een stuk kleiner, door jouw inkomen.

  • willow

    Van iemand die uit ervaring spreekt hangt het er vanaf welke schuldsanering wordt bedoelt. Is het de WSNP dan houden jullie als jullie gaan samenwonen gewoon het minimum bedrag over. Jij wordt niet aansprakelijk gehouden voor de schulden van je vriendin alleen kan zij meer aflossen doordat de huur, energiekosten e.d. samen gedeelt kunnen worden waardoor haar “draagkracht”meer wordt. Je niet bang laten maken, maar gewoon navragen bij de bewindvoerder. Je bent echt niet slechter af bij samenwonen. Het is niet makkelijk maar je bent wel samen.

  • lieke

    Pieter, ik zit in dezelfde situatie, alleen gaat het bij mij om een huisgenoot. Ik heb eerst gebelt met de rechtstelefoon, maar volgens hen moet ik bonnetjes, e.d hebben van mijn spullen. Toen ben ik verder gaan zoeken en op de wesite van het juridisch loket staat dat je een notariële akte op kunt laten stellen. Dit is niet hetzelfde als een samenlevingscontract. Kijk op www.goedkoopstenotaris.nl voor een goedkope notaris bij jou in de buurt. Succes!