trouwen maar niet samenwonen

  • schakel

    Voor de toeslagen is er in 2013 weer het een en ander gewijzigd. Het begrip fiscaal partnerschap is grotendeels gelijkgetrokken aan toeslagpartnerschap. Bij de module Wie is mijn toeslagpartner: wordt als eerste de vraag gesteld: bent u gehuwd. In de toelichting onder het vraagteken is te lezen: kies JA als u een echtgenoot of geregistreerd partner hebt die op een ander adres woont. Deze persoon is uw toeslagpartner ook al woont hij op een ander adres. Kies NEE als u niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven als uw partner c.q. als u een verzoek bij de rechtbank hebt ingediend voor echtscheiding of scheiding van tafel en bed. In uw situatie betekent het huwelijk dus dat u fiscaal partners én toeslagpartners van elkaar bent. Dit zou kunnen betekenen dat u uw zorgtoeslag verliest.

    Gehuwden die al jaren op verschillend adres wonen en niet van plan zijn (weer) samen te gaan wonen kunnen kiezen voor: NEE. Dat betekent dat ze voor de toeslagen als ongehuwd worden beschouwd.

    U kunt (aanvullende) bijstand krijgen maar waarschijnlijk zal de gemeente deze bijstand of een deel ervan op uw echtgenoot verhalen – zie het antwoord van Annemieke hierboven.

    Huurtoeslag / informatie van de site van de Rijksoverheid / Belastingdienst:

    Partner woont op ander adres

    Als uw echtgenoot of geregistreerde partner ingeschreven staat op een ander adres, dan is deze persoon voor de huurtoeslag niet uw toeslagpartner.

    Lees hier

  • Marie

    Geachte schakel,

    Om het nog ingewikkelder te maken hier mijn casus:

    Ik: huurhuis en zelfstandig beroep (wisselende inkomsten) met kinderen.

    Partner: koophuis en in loondienst.

    Wij willen in 2014 trouwen op huwelijkse voorwaarden, maar niet samenwonen, dus allebei ingeschreven blijven op het eigen adres.

    En nu komt het:

    Ik ben bezig met een rechtszaak versus de belastingdienst (KOT) waarschijnlijk ga ik het verliezen en dan rest mij niets anders dan wsnp wat ook misschien niet gaat lukken omdat ik een zelfstandig beroep uitoefen en een bedrijfssanering wordt ook moeilijk omdat ik een zg vrij beroep heb in de zorg.

    Mijn vraag komt hierop neer: kan ik trouwen zonder dat het financiële consequenties heeft voor mijn partner? En heeft een huwelijk tijdens een eventuele wsnp consequenties voor de regeling?

    Mvg,

    Marie

  • schakel

    Gehuwden die niet de intentie hebben ooit bij elkaar te gaan wonen gelden voor de inkomstenbelasting als ongehuwd.

    Als u in de WSNP terecht zou komen, verandert er wel het een en ander als u trouwt. Maar alleen in het geval van samenwonen.

    U moet de veranderde situatie wel doorgeven of beter: vooraf bespreken met uw bewindvoerder. Maar omdat u niet samenwoont zal het inkomen van de niet-wsnp-partner buiten de regeling van de wsnp-partner blijven. Dit geldt ook voor de schulden die u heeft.

  • Ursula

    Mijn geliefde en ik wonen niet samen maar willen wel trouwen om emotionele redenen. Wij hebben elk 2 volwassen kinderen en huren allebei.

    Mijn partner is 100% afgekeurd voor werk en leeft van een UWV uitkering van een parttime-baan en komt net rond. Ik heb een parttime baan en ook geen hoog inkomen.

    We zijn niet van plan met elkaar te gaan wonen, maar brengen wel enkele avonden en nachten samen door.

    Hij gaat binnenkort met pensioen; ik ben 8 jaar jonger en blijf voorlopig nog werken.

    Welke consequenties heeft trouwen voor mijn partner's AOW?

  • schakel

    Trouwen hoeft niet per se te betekenen dat uw partner geen recht zou hebben op de AOW voor alleenstaanden.

    Een criterium is hoeveel tijd u samen met elkaar doorbrengt. Als dat 50% of meer is is er geen recht op een AOW voor alleenstaande.

    Het lijkt me het beste dat uw partner de situatie voorlegt aan het SVB. Dit om eventuele onverwachte onaangename gevolgen te voorkomen.

    Lees hier

  • Hedy

    Ik ben in 2012 getrouwd en heb mijn eigen woning in de verhuur. Ik wil de huurders nu uit mijn woning. Wat zijn de opties m.b.t. Belastingteruggave koopwoning?

    De woning staat vanaf begin 2012 te koop.

  • schakel

    U bent getrouwd en daarmee fiscaal partners van elkaar. U vermeldt niet of uw partner ook een koopwoning met hypotheekrenteaftrek heeft en of u samen in deze woning woont. In dit geval is sowieso slechts hypotheekrenteaftrek mogelijk voor 1 eigen woning.

    Voordat er hier allerlei scenario's geschetst worden gaan we er allereerst even vanuit dat er hypotheekrenteaftrek is op de huidige woning: de woning waar u samen in woont. Dat betekent dat uw woning in Box 3 blijft. Er is dus geen belastingaftrek mogelijk als de woning weer leeg en te koop staat.

    Theoretisch zou er gekozen kunnen worden óf voor hypotheekrenteaftrek van uw voormalige woning óf voor hypotheekrenteaftrek van de huidige woning.

    Tenminste als de huurders nog dit jaar uw woning verlaten. Als de huurders pas volgend jaar de woning verlaten, kan de woning niet meer terug naar Box 1. De tijdelijke regeling dat een eigen woning na verhuur weer terug kan naar Box 1 is dan opgeheven.

    Lees hier

    Als de situatie anders is bijvoorbeeld omdat u nu in een huurwoning woont meldt u dat svp. Het antwoord zal er in dat geval anders uitzien.

  • Esje

    Goedemiddag,

    Ik heb een huurhuis (scheefwonen sociale huurwoning) mijn vriend heeft een huurhuis vrije sector huurwoning. Ook wij gaan trouwen maar niet samenwonen i.v.m. veel kinderen die we niet willen mengen.

    Wat betekent dit voor de belastingdienst, of voor de beide verhuurders? Er is geen sprake van toeslagen.

    Dank u wel voor het meedenken.

  • schakel

    Voor de huur zal er geen consequentie zijn als u gaat trouwen. U blijft apart wonen en de huur wijzigt niet. U betaalt al de extra huurheffing vanwege scheefwonen.

    Er zijn geen toeslagen, dus op dat gebied zijn er ook geen gevolgen.

    Wel zijn er gevolgen op het gebied van een aantal belastingkortingen.

    Allereerst de alleenstaande ouderkorting. Die kan meer dan € 2000 per jaar bedragen.

    U wordt door het huwelijk niet meer als alleenstaand gezien door de Belastingdienst, ook al woont u apart. In bepaalde omstandigheden kunnen gehuwden als ongehuwd, niet zijnde fiscaal partners van elkaar worden gezien. Maar dan moet er sprake zijn van duurzame ontwrichting. En er moet een verzoek tot scheiding van tafel en bed zijn ingediend.

    Ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting zal niet meer dubbel van toepassing zijn (betreft werkende ouder(s) met een kind of kinderen tot 12 jaar) De inkomensafhankelijke combinatiekorting van de minst verdienende partner geldt. De andere partner krijgt geen iack. Ook hier gaat het waarschijnlijk om meer dan € 2000 belastingkortingverlies.

    Fiscale partners mogen gewoon apart aangifte doen. Maar dat lost dit verlies aan belastingkortingen niet op.

    N.B: als u trouwt op 2 juli of later in 2014 behoudt u beide de bovenstaande belastingkortingen. Deze kortingen worden gegeven als u meer dan een half jaar alleenstaand bent. Trouwt u in de eerste helft van 2014 of op 1 juli dan is er geen recht meer op deze belastingkortingen (2 keer alleenstaande ouderkorting en 1 keer de iack).

    Het huwelijk met fiscaal partnerschap lijkt dus belastingtechnisch een kostbare zaak te worden.

    Daarmee wil niet gezegd zijn dat het af te raden is om te trouwen.

    Lees ook hier en hier en hier

  • Astrid en Ben

    Hallo,

    Wij weten niet zo goed waar we met onze vraag terecht kunnen, maar we waarderen dat hier serieus op topics gereageerd wordt. Vandaar ons topic.

    Ik, Nederlandse, woon in Nederland in een koophuis. Ik ga trouwen met mijn vriend, Belg, woont en werkt in Antwerpen (bij zijn ouders). Wij willen graag (voorlopig) apart blijven wonen, vanwege ons werk (om reistijd te beperken).

    Mijn partner heeft redelijk wat eigen vermogen. We hebben allebei een redelijk inkomen.

    Kan iemand ons meer informatie geven over de fiscale gevolgen van ons huwelijk? Is het zelfs wel toegestaan om apart te blijven wonen?

    Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.