Twee gezinnen, 1 woning

  • Peter van Tulden

    Ik ben op zoek naar informatie over de aanschaf van een woning die met twee gezinnen gekocht kan worden. We hebben een woning op het oog die we voor twee gezinnen geschikt willen maken. Ik heb inmiddels begrepen dat dat niet zo 1,2,3 kan, maar dat het zeker niet onmogelijk is. Alleen is het niet echt makkelijk om via internet meer informatie hierover op te vragen. Hopelijk kan iemand mij daaraan helpen.

    Peter

  • Beejay

    Stel u bent gehuwd, en u hebt een goede vriend die ook gehuwd is, en u wilt samen een groot huis kopen en daar met zijn vieren (en eventuele kinderen) in gaan wonen. Stel voorts dat beide echtparen ieder de helft van de nieuwe woning (kunnen) betalen.

    In principe kan dit heel goed gerealiseerd worden. Een huis kan heel goed eigendom zijn van meerdere personen.

    Er zitten wel risico's aan een dergelijke situatie.

    Stel uw goede vriend en zijn vrouw geven over 3 jaar aan dat zij de samenwoning willen beeindigen. Waarschijnlijk kunnen u en uw vrouw de lasten van het grote huis niet zelf dragen, dan wordt u dus gedwongen te verhuizen. Stel dat uw goede vrienden gaan scheiden, de man wil wel in het huis blijven wonen, de vrouw vertrekt. De vrouw zal dan een verdeling van de huwelijksgoederen gemeenschap vorderen. Als de man niet genoeg geld bezit of kan lenen om zijn vrouw uit te kopen, dan zal het gemeenschappelijk huis verkocht moeten worden, in beide gevallen wordt u gedwonen te verhuizen door oorzaken die volledig buiten uzelf liggen.

    Het voorgaande geldt natuurlijk evenzeer als u en uw vrouw na 3 jaar zouden willen verhuizen, of als u en uw vrouw ooit zouden gaan scheiden, dan dwingt u uw goede vriend en zijn vrouw om te gaan verhuizen. Dit zou de vriendschap onder druk kunnen zetten.

    Wat als het huis bij verkoop minder oplevert dat het ooit gekost heeft (incl verbouwingskosten)? Wie draagt het verlies, kan iedere partij een eventueel verlies wel dragen?

    Vele andere bezwaren zijn denkbaar, stel de ene partij betaald 60% van de koopprijs van het huis, en de andere partij slechts 40%, hoe worden dan de jaarlijkse lasten verdeeld? Wat als een der partijen werkloos wordt? enz. enz. Als u of uw vriend niet gehuwd zijn, maar gewoon samenwonen, dan komen er nog andere aspecten bij kijken.

    Voor de strikt juridische aspecten van deze zaak kunt u zich tot een notaris wenden, die zal u kunnen uitleggen hoe dit vorm moet krijgen.

    Over de overige aspecten moet u zelf goed nadenken.

  • estut

    Net nieuw op dit forum heb ik een vraag die veel op andere vragen lijkt. Wij, gepensioneerd echtpaar, wil een huis kopen, samen met een zoon, die er echter niet gaat wonen. De verdeling kan b.v. 75%-25% worden o.i.d. Er zijn dan geen praktische problemen te verwachten, als iemand wil verhuizen etc. Er zijn geen zorgen dat zoon een gegeven moment het geld weer terug zou willen. Is dit een haalbare constructie en wat zijn de voetangels en klemmen? Vast dank!