verwerpen erfenis minderjarige kinderen

m does
05 Mrt, 2009 19:45

Wij moeten de erfenis van mijn schoonvader laten verwerpen voor onze minderjarige kinderen bij het kantongerecht. Heeft iemand een idee hoe dit moet? Ik kreeg namelijk erg weinig info van het kantongerecht zelf. We moeten een schrifteljik verzoek indienen, dat is alles wat ik weet. Heeft iemand misschien een voorbeeld hiervan?

Bewerkt 14 Jul, 2011 18:17
poppe en kids
05 Mrt, 2009 19:50

Even voor het beeld, je partner leeft nog? Zo ja, wat doet hij/zij met de nalatenschap? ook verwerpen? Dan zal je de nalatenschap van de kinderen beneficiair moeten aanvaarden en zal de complete nalatenschap op die manier afgehandeld moeten worden.

Aanvaard je partner de nalatenschap dan hoef je niets te doen, want de kleinkinderen zijn geen erfgenaam.

Is je partner eerder overleden dan opa, dan zul je ook beneficiair moeten gaan.

Een notaris kan je helpen met de papierwinkel

enigma
05 Mrt, 2009 23:36

Aangenomen dat de kleinkinderen erfgenamen volgens de wet zouden zijn (dus het eigen kind, vader of moeder van deze kleinkinderen is al overleden) dan bent u als ouder, hebbende het gezag over deze kinderen, volgens de wet in beginsel verplicht deze nalatenschap te aanvaarden onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Dat houdt in, dat de nalatenschap wel kan worden afgewikkeld, maar dat de kleinkinderen geen schulden behoeven te betalen uit hun eigen portemonnee. De wetgever heeft ons opgezadeld met de verplichting om nalatenschappen af te wikkelen. Dat is natuurlijk niet zo vreemd, omdat anders schuldeisers nooit weten waar ze aan toe zijn. Als u de nalatenschap voor de kleinkinderen verwerpt wordt u verplicht aan de kantonrechter uit te leggen waarom u dat doet. U moet dus zowel in het geval van verwerping als in het geval van aanvaarding onder het voorrecht van boedelbeschrijving een staat van baten en lasten opmaken, zodat eventuele schuldeisers weten dat ze niets (of vrijwel niets) te verwachten hebben.

Mijn advies: ga nog eens terug naar de rechtbank, en vraag daar om een akte op te maken van aanvaarding onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Als u dat gedaan hebt, en u komt dan nog niet verder, zit er niets anders op dan de hulp van een notaris in te roepen. Houd er rekening mee dat dat geld kost, en dat alles wat u zelf kunt doen kosten bespaart. U zult zien, dat het wel meevalt.

Karel
14 Jul, 2011 15:03

Goedenmiddag,

Nu heb ik ook een verzoek van verwerping voor mezelf en mijn minderjarige dochtertje lopen ivm het overlijden van mijn moeder.

Ze heeft alleen veel schulden achter gelaten en heeft ook geen bezittingen.

Woonde bij iemand in in een huis waarin alles van hem was en is.

Nu lees ik hier dat voor een minderjarige alleen benificair aanvaarden mogelijk is.

Dit is niet het geval! Je kan wel degelijk verwerpen. Uiteraard niet zomaar ivm bescherming van het minderjarige kind.

Maar als je kan aantonen dat dat de beste gang van zaken is, door bijvoorbeeld grote schulden dan is verwerpen zeker een optie.

martine1312
14 Jul, 2011 18:17

Je hebt het lopen dus er is nog geen akte opgemaakt door de Rechtbank??? Dus je weet het nog niet zeker?

Wat Enigma zegt staat de wet uitzonderingen zijn mogelijk en worden bepaald door de rechter, maar feit blijft dat de nalatenschap hoe negatief ook afgehandeld met worden.

Iemand zou toch beneficiar moeten aanvaarden om de nalatenschap af te wikkelen al is het maar om de persoon waarbij je moeder inwoonde (dus geen relatie?) uit de wind te houden zodat deze persoon niet te maken krijgt met de invorderingsproblematiek…dwz deurwaarders aan de deur ed.