echtscheiding en onderwaarde huis

  • milke

    wij liggen in echtscheiding. het convenant is getekend met de zaak eigen huis verkopen. Maar dit huis heeft een onderwaarde van 45.000 euro. Nu wil mijn bijna ex dit huis behouden. geen probleem want ik wil met de kinderen hier niet blijven wonen. Nu hoor ik van anderen dat hij mij dan evengoed moet uitkopen als hij dit huis wil behouden. Klopt dat. Heb ik dan nog recht op uitkoop? (geld ondanks onderwaarde) Ik heb toch ook al die jaren meebetaald. We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.

  • Hans

    als de schuld meer is als de waarde ,bestaat uw recht op 50% van de overblijvende schuld

  • milke

    ja dat snap ik. men zegt dat als hij het huis dan behoud dat ik dan recht op heb waarde - onderwaarde (45000) = xxxx daar de helft van klopt dit

  • julius

    Wat een onzin krijg je van “men” te horen.

    Als het zo is als jij het stelt dan mag je 22500 euro aan je ex betalen!

    Wie heeft bepaald dat er een onderwaarde is? Jouw ex zal niet de eerste zijn die een woning voor een te lage prijs wil overnemen….

  • henkie

    Als uw a.s ex-man huis en hypotheek overneemt moet hij u uitkopen: u krijgt de helft van de overwaarde uitbetaald.

    Jammer dat die overwaarde negatief is:   - € 45 000.

    U krijgt daar de helft van, zijnde   - € 22 500.

    Anders gezegd: u dient uw a.s. ex-man € 22.500 te betalen,

    ( zijnde de helft van de onderwaarde), zoals Hans en julius ook al aangaven.

  • poppe en kids

    dus als ik het goed begrijp levert 50 % eigenaar zijn van een woning Milke een schuld op van 22500,–………………………..

    Hoop voor Milke dat de bank accoord wil gaan met een ontslag hoofdelijk aansprakelijkheid, komt ze er met ere af……….

  • henkie

    poppe schreef:

    dus als ik het goed begrijp levert 50 % eigenaar zijn van een woning Milke een schuld op van 22500,–………………………..

    Hoop voor Milke dat de bank accoord wil gaan met een ontslag hoofdelijk aansprakelijkheid, komt ze er met ere af……….

    poppe,

    Wat bedoel je precies met die laatste bijzin?

    (Ik lees er de suggestie in dat de a.s. ex-man misschien afziet van de 22.500,- waar hij recht op heeft.)

    Hoe het zij, ik hoop vooral voor de a.s. ex-man dat de bank akkoord gaat met voortzetting van de hypotheek, anders gaat het hele plannetje niet door.

  • Carrrie

    Als ik de tekst van Milke lees dan krijg ik het idee dat zij dacht dat zij de helft van de waarde van het huis zou krijgen van haar exman. Dus: huis is (bijvoorbeeld)waard 245.000, onderwaarde is 45.000, dan bijft er 200.000 euro over en daar krijgt zij de helft van… Dat zij dan 100.000 euro van haar man krijgt…

    Misschien is zij vergeten dat daar een hypotheek tegenover staat…

    Het moet zijn:

    Huis, bijvoorbeeld 245.000 hypotheek, waarde 200.000 dus onderwaarde is 45.000. Dan moet zij daar de helft van betalen aan haar ex als zij gaan scheiden.

    Maar dat hadden mijn voorgangers ook al geschreven…

    Sterkte!

  • elisa

    Ik wil even reageren op Julius.. Wie bepaald wat de onderwaarde is?! Moet je daarvoor je huis laten taxeren of gaat men uit van een andere waarde van het huis? En staat dit ergens vastgelegd??

    Ik hoor het heel graag!!

  • julius

    Het beste is dat het huis inderdaad getaxeerd wordt.