testament

  • Bart Wehman

    Beste heer/mevrouw,

    Inleiding:

    Mijn schoonvader is oktober 2007 overleden.

    Heeft 2 zonen: een in autralie (peter), een in ierland Alex)

    Een dochter : mijn vrouw Anita wonende in Nederland.

    Verder een vriendin Gerda.

    In het testament is Gerda benoemt tot enige erfgename met in achtneming van de legitieme porties waar Alex Peter en Anita recht op hebben.

    De notaris heeft in een begeleidende brief uitleg gegeven aan het testament en laat verder aan Gerda over om een en ander af te wikkelen met de legitimarissen.

    Peter heeft inmiddels Anita gemachtigd. Alex leeft in onmin met Anita en gaat zijn eigen weg in deze.

    Verder staat er in het testament het volgende:

    "Executele

    Indien ik kom te overlijden gelijktijdig of na mevrouw Huibers (Gerda), ongehuwd en niet geregistreerd als partner, benoem ik tot executeur: de in ancienniteit oudste kandidaat notaris op de oudste notariele standplaats te Dieren, hierna te noemen executeur, voor welke benoeming de volgende bepalingen gelden:"

    En dan volgen er een hele reeks bepalingen waarvan ik er een paar zal noemen:

    "

    1. ….. voldoening van de kosten ….en van de successierechten die ten laste komen van erfgenamen of legatarissen.

    5 De executeur moet aan een erfgenaam alle gewenste inlichtingen geven over de uitvoering van de zaak."

    In totaal zijn er 8 punten benoemd.

    Vraag is gelden deze voorwaarden ook voor Gerda, welke door de notaris is benoemd in de begeleidende brief als executeur.

    Wij krijgen geen vat op Gerda en willen deze zaak graag eenvoudig zonder veel kosten afwikkelen echter komen niet verder.

    Indien dit ook voor haar geld willen wij haar hier schriftelijk op wijzen.

    Vandaar onze vraag.

    Groeten

    Bart Wehman

  • puk

    niet duidelijk is of de kinderen erfgenaam zijn of dat zij slechts tot de nalatenschap zijn gerechtigd als zij een een beroep doen op de legitieme portie

  • bart

    Beste Puk

    bedankt voor je bericht. De kinderen zijn geen erfgenaam wel doen ze een beroep op hun legitieme portie

    gr

    B

  • bart

    Puk of iemand anders zou je aub hierop kunnen reageren

    alvast bedankt

    m.vr.gr.

    Bartbart schreef:

    >

    > Beste Puk

    > bedankt voor je bericht. De kinderen zijn geen erfgenaam wel

    > doen ze een beroep op hun legitieme portie

    > gr

    > B

  • puk

    een legitimaris is een soort schuldeiser

    een erfgenaam beslist mee en heeft dus een aanzienlijk sterkere positie

  • bart

    Bedankt Puk voor je reactie

    Maar het ging mij om dat Gerda werd genoemd als executeur in de brief van de notaris en is de vraag is zij dan verplicht om de beschreven taken als executeur na te komen aangezien zij benoemd is als executeur. Bijvoorbeeld moet zij ook de regels hanteren die beschreven zijn onder Executele zoals bij item 5 De executeur moet aan alle erfgenamen alle gewenste inlichtingen geven over de uitvoering van zijn taak.

    6. De executeur is verplicht jaarlijks en bij het einde van zijn beheer rekening en verantwoording af te leggen aan de erfgenamen.

    Het vreemde is in het brief van de notaris staat dat Gerda executeur is. In de testament staat dat nergens maar wel het volgende: Indien ik kom te overlijden gelijktijdig met of na gerda, ongehuwd en niet geregistreerd als partner, benoem ik tot executeur: de ancienniteit oudtste kandidat-notaris op de oudste notariele standplaats….Maar er is geen notaris die een en ander uitzoekt. Doordat zij als enig erfgenaam is benoemd heeft Gerda besloten om geen notaris in handen te nemen maar wel een boekhouder die alles uitzoekt? Kan dit zomaar, hoe kunnen wij ooit weten of zij haar taak als executeur dit eerlijk en rechtmatig.uitvoerd. Ik heb een Power of Attorney van mijn broer uit Australie ontvangen die ik aan haar moet sturen, echter wie controleert of zij uberhaupt hier erkend. Wij hebben zeer de gevoel dat wij in een machteloos uitzichtloos en zonder enig rechtelijke richtlijn en ondersteuning situatie bevinden.

    Ik hoor graag van je gr anita

  • poppe en kids

    een hoop zeg je zelf al.

    Een executeur is rekenschap en verantwoording schuldig aan de erfgenamen, meer erfgenamen dan Gerda zijn er niet, dus ook geen verantwoording schuldig. Had je vader NA Gerda overleden dan was het testament waardeloos geworden en waren de 3 kinderen erfgenaam geworden.

    erflater benoemt alleen een executeur als hij NA gerda overlijdt, dat is niet gebeurd; dus waar hebben wij het verder over.

    Nu is gerda enig erfgenaam, en dat is genoeg voor haar om de nalatenschap te kunnen beredderen en het testament uit te kunnen voeren.

    Neem contact op met een notaris, willekeurig welke, om alle drie een beroep te kunnen doen op je legitieme. En benader de boekhouder daarvoor. Hij heeft meer kennis van het vermogen van de erflater dan een notaris.

  • puk

    ook al is gerda wel executeur, zij is slechts aan erfgenamen verantwoording schuldig, en legitimarissen zijn geen erfgenaam

  • puk

    ter voorkoming van misverstanden:

    “zij die een beroep doen op hun legitieme” is correcter dan “legitimarissen”

  • bart

    Beste Puk,

    wij zijn je zeer dankbaar voor je duidelijk uitleg omtrent onze vragen. We zullen zeker kontakt opnemen met de notaris en zullen een afspraak maken bij de boekhouder. Nogmaals bedankt

    groeten

    Bart en Anita